מורטון נוירומה,או בעברית- הנוירומה על שם מורטון, הוא מצב רפואי המתאר לחץ עצבי במסרק כף הרגל הנגרם כתוצאה מעיבויו של העצב הפלנטרי בין עצמות מסרק כף הרגל. הגורם לנורטון נוירמה אינו ידוע, אך נמצא שנעילת נעלי עקב המעבירות את משקל הגוף לחלק הקדמי של כף הרגל ויוצרות לחץ על עצמות המסרק מחמירות את המצב, לכן מורטון נוירומה יופיע בעיקר אצל נשים. נורטון נוירמה  יכולה להיגרם גם במצבים הקשורים למבנה כף הרגל, למשל אנשים הסובלים מ "רגל שטוחה" (פלטפוס) או קשת גבוהה (אולפוס) מצבים בהם לחץ משקל הגוף על כפות הרגליים לא מחולק בצורה תקינה ועלול ליצור לחץ מוגבר באזור מסרק כף הרגל ולהביא למצב של לחץ על העצב הפלנטרי שיוביל למורטון נוירמה.

מצב המורטון נוירומה התגלה לראשונה בסוף המאה ה-19 על ידי מורטון ג'י טומס. 

תחילה, הסובלים ממורטון נוירמה ירגישו תחושה של נימול באזור אצבעות כף הרגל בעיקר באצבע השלישית והרביעית, לאחר מכן עלולה להתפתח גם דלקת שתוביל לתחושת כאב חד וחזק. 

אבחון תופעת מורטון נוירומה מתבצע על ידי עריכת בדיקה לכף רגלו של המטופל ואבחון המיקום המדויק בכף הרגל של הכאב. בשלב מתקדם יותר ניתן גם לראות נפיחות של אותו אזור הנתון ללחץ. ניתן גם לעשות בדיקת אולטרסאונד בה ניתן יהיה לזהות פגיעה בעצמות המסרק בין האצבע השלישית לרביעית. 

קיימים מספר טיפולים מומלצים לסובלים ממורטון נוירומה. לסובלים מתופעה זו מומלץ להימנע מנעילת נעלי עקב או כל נעל אחרת שבנויה בצורה המעבירה את משקל הגוף לחלק הקדמי של כף הרגל על מנת למנוע את הלחץ על העצבים באזור זה. בנוסף קיימים טיפולים שונים באמצעות סטרואידים והזרקות, כמו גם שימוש בגלי הלם.

במקרים חמורים המטופלים עשויים להיות מופנים לניתוחים כירורגיים בהם יסירו את הגידול השפירי באזור בו העצבים מתחברים.

מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית יעזרו על הקלה בכאבים וימנעו החמרת במצב בכך שישנו את מנח כף הרגל למנח שיוריד לחץ מהאיזור ויפזרו לחצים הנוצרים ממשקל הגוף.

לסיכום, במידה ואתם מרגישים כאבים או תחושת נימול באזור הקדמי של כף רגלכם, מומלץ לפנות לאבחון ולבדיקה על מנת לזהות את המצב בזמן, ככל שנקדים לעשות זאת כך יהיה אפשרי לטפל במקרה בדרכים יותר נעימות ולא באמצעות ניתוחים פולשניים ולמנוע סבל רב. 

מורטון נוירומה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *